En spricka i självförtroendet

Jag har väl alltid haft väldigt dåligt självförtroende, det är vi nog många som har, men det har sakta byggts upp och generellt sett så har jag numera ganska bra självförtroende och är relativt nöjd med mig själv. Och nu när jag ser på min första mening ser jag alla värderande, förminskande ord så som "ganska bra" och "relativt nöjd". För tillfället och sedan några veckor tillbaka känner jag att mitt självförtroende sjunkit igen. Jag har ingen aning om varför, men har sett bilder på folk som jag blivit avundsjuk på för att de ser bra ut, ser andras framgångar och blir avundsjuk för att "jag inte lyckas" (Hallå - jag kämpade igenom hela förra terminen och blev godkänt i allt), ser andras lycka och undrar om jag inte ockå är värd att vara lycklig.
 
Vad är det som händer? Varför denna ständiga avundsjuka? Jag vet att jag är duktig, jag vet att jag ser så pass bra ut att både jag och andra kan kommentera detta med positiva komplimanger, jag har en fantastisk familj och underbara vänner som jag älskar och de älskar mig. Ändå står jag nu i spegeln och nästan äcklas av mig själv om mina "misslyckanden".
 
Man ser lyckliga tjejer med runda gravida magar, folk lägger upp bilder på helt fantastiskt fin mat, pratar om hur grymt det var på gymmet och jag hatar att jag känner en stark avundsjuka. Det var många år sedan jag kände mig avundsjuk på kändisar för att de såg fantastiska ut, men nu har till och med det kommit tillbaka.
 
Vad är det som händer? Jag har en bra personlighet, jag går och klarar en bra universitetsutbildning, har som jag nämnde tidigare en fantastisk familj och underbara vänner. Och ändå fattas det någonting?

Okej, fine, helt 100 % ärligt, jag trodde mitt liv skulle se annorlunda ut nu, jag önskar väldigt ofta att jag hade en bra grund för att ha en egen familj eller väldigt snart börja starta en egen familj. Och så ser det inte ut idag. Men det behöver väl inte betyda att den här sprickan i mitt självförtroende blir större?
 
Vad krävs det för att jag ska kunna hitta tillbaka till mig själv och mitt "relativt" bra självförtroende?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0