Barn som sminkar sig

Tänkte försöka få skrivet det jag lovade i tirsdags (eller när det nu var) om mina temainlägg. Och idag blir det smink på barn. Jag själv började sminka mig i 12-årsåldern. Dock var det bara mascara som gällde. Men det känns ganska aktuellt att ta upp det med tanke på hur vanligt det är att barn klär sig och sminkar sig mycket äldre än vad de egentligen är.

Någon mer än jag som sett programmet Mammor och minimodeller på TV3? Måndagens avsnitt handlar ju om smink. Har självklart inte sett det, men att döma av "i nästa program" så är det väldigt blandade känslor när det kommer till det. Där är den äldsta flickan typ 10 och den yngsta 7. Jag tycker att det är alldeles för tidigt för att börja sminka sig, speciellt med mer än typ mascara. I programmet säger en mamma någonting om "Barnen har ju iPads och iPods, så lite smink kan de ju ha med". Då tänker jag - vad i hela friden ska en 7-10 åring med en egen iPad och göra? Jag känner inte ens ett behov av en iPad (sen att jag bojkottar apple och deras produkter är ju en sak..).

Jag tycker att barn ska få vara barn, och det gäller allt från smink, till teknik och skolan. Tycker inte att barn ska få betyg från första början, eller att förskolelärarna ska börja prata om alfabet och siffror när barnen är 2-3 år. De ska leka och ha roligt, om de tycker att modellandet är kul är det någonting som ska vara på låtsas och inte prackas på av mammor som inte fick leva ut sina drömmar att bli modeller. Och sist men inte minst - en 8 åring ska inte klä sig, sminka sig eller posera som en 25 åring!


Kommentarer
Postat av: Sabina

Jag håller med dig, barn skall få vara barn! Det känns bara sjukt att de skall sminkas till tänderna och bara bli ögongodis.. Nej, usch, det är ledsamt..

2012-01-31 @ 07:30:55
URL: http://www.valpen.tk

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0