What can I say... 02-10-11, S Ö N D A G

Som rubriken säger... vad kan jag egentligen säga? har varit en ganska lån period nu utan bloggande, varför? Jo för jag har inte vetat vad jag ska blogga om. Dessutom har jag under den här veckan varit påutbildning så jag har inte haft tid att blogga. Ska verkligen försöka bli bättre nu!

Så jag kan ju börja med att berätta om utbildningen!

Det är en utbildning om entreprenöriellt tänkade via arbetsförmedlingen. Det handlar om att man ska förståelse för hur ett företag fungerar, inte i första hand för att vi alla ska bli egna företagare, utan för att vi ska förstå hur det fungerar. Bara för att man sitter i kassan på ica så betyder inte det att man inte ska ha koll på vad de i scharken gör (stavas det så?).

Så den här veckan började det då - vi hade en kick off uppe på Orust på hotell Sjögården, ett jättemysigt ställe, där fick vi lära känna varandra och gick igenom grunderna för företagen och så. Det var en fantastisk grupp av människor där. Alla pratade med alla och på den här korta tiden vi haft med  varandra hittills så kändes det som att man känt varandra mycket klängre än bara några dagar.

Fortsättningen på utbildningen kommer att bestå av att vi fick, inom en grupp på 4-5 personer, en tema där vi skulle komma på en affärsidé, min grupp fick motion och arbete. Vi skulle då brainstorma idéer där dessa två saker på något sätt skulle kompbineras och sedan starta ett företag av den bästa. Tänker inte avslöja vad vi valde, men med detta företag kommer vi att arbeta med de kommande fyra veckorna och sedan redovisa för massa viktiga människor i kommunen som politiker och så.

Alla redovisningar och grejer vi gjort har varit på engelska då det kom två engelskmän (okej, den ena var skott och den andra var engelskman) som är egna företagare och vet hur det fungerar. Så det är inte någon lärare som står och predikar om massa teorier och om hur det kan se ut i verkligheten. Utan det är två erfarna män  som berättar om deras erfarenheter och så. Det har verkligen varit jätteroligt och jag har börjat fundera mer och mer på i fall man någon gång kanske ska starta eget. :)

Bjuder på denna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0