Frostnätter och Mörka strömmar

Har sedan Den mörka materian hunnit läsa ut två böcker. Dessa av Arnaldur Indriðason (ð - uttalas som the i ex "the"), en isländsk författare som skriver deckare varav alla utspelas på Island, mestadels i Reykjavik. Han har gjort en hel del böcker och de som kommit ut på svenska är bland annat Glasbrukar, Kvinna i grönt, Änglarösten, och några fler. Till hösten ska även en ny bok komma ut som på svenska heter Svart himmel. De böcker jag nu läst heter, som rubriken Frostnätter respektive Mörka strömmar.

I de tidigare böckerna samt Frostnätter får man följa polisen Erlendur och hur han löser fall, som vilken annan deckare som helst. Vad jag tycker om med alla böckerna är just att de handlar om Island, dess historia och hur det kan vara att leva på ön man ofta glömmer.

I den sistnämnda boken, Mörka strömmar får man följa en av Erlendurs kollegor, Elínborg, henne har man inte fått veta så mycket om tidigare, men man får en helt ny synvinkel på hela serien efter att man läst den.

Eftersom jag är så kass på att förklara vad böcker handlar om så tänker jag inte berätta vad de handlar om mer än att det är deckare. Så jag rekomenderar dessa till er som tycker om den sortens böcker så klart. Men även ni som, liksom jag, är intresserad av landets historia och landet i allmänhet. Även om det Indriðason skriver inte är verklighetsbaserat så är det verklighetstroget. De historiska händelser han nämner har hänt på riktigt, men det är så klart karaktärerna som är fiktion.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0