Den mörka materian

Under de senaste månaderna (sedan jag hade litteraturdelkursen) har jag hållt på att böckerna i triologin Den mörka materian av Philip Pullman. (Första boken har filmatiserats, Guldkompassen).

Böckerna handlar om tolvåriga Lyra (uttalas som engelskans "lier" med ett a på slutet) som lever i vad man kan tro är 18-1900-talets Oxford men i en annan dimention. I denna dimention har de någonting de kallas Daimoner (utalas som engelskans deamonds). Dessa är en tredje del i människan (som kroppen, själen och anden) som är ett djur av motsatt kön och ser ut som ett djur vars personlighet speglar personens. Hon får en gång veta att någonting de vuxna kallar stoft finns och vissa anser att detta är ont medan andra tycker det är bra. Med hennes nyfikenhet drivs hon ut på äventyr hon aldrig kunnat drömma om.

Det är, vad de flesta skulle kalla, fantasybok. Även jag. Men Pullman själv anser det inte vara fantasy. Varför kommer jag inte ihåg.

Jag älskar böckerna. Det tog sin tid att läsa dem för att jag haft så mycket annat jag varit tvungen att göra. Man kan verkligen inte slita sig ifrån dem när man väl börjat men det är ingen bok jag rekomenderar för någon som inte läser mycket då alla är väldigt tjocka. Är ni läsvana och tycker om fantasyböcker så kör på! En sak som gör just dessa är så speciella är just att de har en kvinnlig huvudkaraktär.

Betyg: 5/5

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0