Celia Rees - Häxa & Häxa, bortom tiden

Tänkte att det kunde vara dags att uppdatera er om läsfronten. Och idag ska jag skriva om Celia Rees böcker Häxa och Häxa, bortom tiden. Jag har tidigare läst böcker av Celia Rees och älskat dem, men de här böckerna tyckte jag inte om. De är, om jag fattat det rätt av vad som står på baksidan, avskrivna från riktiga anteckningar som hittades för ett antal år sedan (då menar jag inte bara typ fem år sedan), som är skrivna av en tjej, Mary, från 1600- talet som var dotterdotter till en kvinna som blev anklagad att vara häxa. 

Ska jag vara helt ärlig så läste jag inte ens ut första boken. Vilket betyder att jag inte började på andra. Tyckte boken var seg och tråkig att ta sig igenom. Vid vissa tillfällen blandades tempus (tidsböjningen av verben, ex. "Jag hade" och "Jag har"), eftersom boken var avskriven (och lite modeniserad) kan det bero på det, jag vet inte. Men det var ingenting som föll mig i smaken.

Som sagt, tidigare har jag älskat hennes böcker så som Blodssystrar och Pirater, och en anledning till att jag inte tyckte om den här kan vara för att jag är aningen äldre än vad jag var sist jag läste hennes böcker (typ fyra år äldre. :P) och jag har ändrat min boksmak en hel del. Celia Rees skriver ju ändå ungdomsböcker för en yngre läsarkrets, så det kanske inte alls är konstigt att jag inte tyckte om den. Så jag rekomenderar den nog i alla fall, till er yngre. Eftersom jag inte vet vilka det är som läser, hur gamla ni är eller vilken läsvana ni har så rekomenderar jag den. Det är ju inte så att jag enbart vänder mig till personer som är 20+ bara för att jag är 20. Ge den en chans och se sedan vad ni tycker! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0