Natti natti!

Snart blir det att nanaa, men först tyckte jag att jag skulle skriva lite. Såg nyss på ett program om barn med olika "bokstavskombinationer" (typ ADHA, ADD och så vidare). Det känns hemskt att skriva det så, men jag kom inte på någonting bättre för att man skulle förstå. Det var äldigt intressant måste jag säga, speciellt med tanke på att det finns risk att mina barn kommer att få någonting sådant. Det skrämmer mig inte, för jag vet att vi kommer klalra det. Men det är alltid bra att veta lite om det i alla fall.

Det som i programmet gjorde mig arg var dock att alla läkare (detta var typ i USA) typ proppade i ungarna massa piller. Jag menar, det var en tio-åring som typ käkade fem olika piller - dagligen. En sex-åring som fick en ökning av sina mediciner. Och båda misstänktes ha ADHD. Hur vet dom att det inte är så att dessa bara är lite barnsligare än andra barn, varför måste de få stämpeln "ADHD" så? Sex.åringen var dessutom väldigt dålig förlorare och då menade läkarna på att han hade något tvångssyndrom - han lät inte värre än min sex-åriga kusin när han förlorar.

Vi människor är besatta av att sätta folk i olika fack, ge dem stämplar och placera dem där de hör hemma. Varför inte bara aceptera varanda för dem vi är och låta bli att stämpla folk så otroligt. För vi vet alla - när stämpeln väl är där är den svår att bli av med!

Min pojkvän är praktexemplet på det! Vi träffades i högstadet där han ansågs vara en av de jobbigare eleverna och en "bad boy" i benämnelsen att han lekte runt med tjejer och körde sitt eget race. Vilket ett par så kallade vänner utnyttjade då vi ble tillsammans i sjuan, de kom till mig och sa att han bara hade utnyttjat mig. Nu när vi blev tillsammans för 8 månader sedan var det folk som fortfarande trodde det och trodde att han skulle "utnyttja" mig igen.

Så ad jag vill ha sagt egentligen är: Sluta stämpla folk! Visst, det finns folk med olika sjukdommar, men bara för att någon har Autism betyder inte det att den perosnen är mindre värd. Ingen ser ju ner på mig för att jag är förkyld.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0